گزارش ایسنا از جلسه نمایش و نقد پرونده هاوانا در کانون فیلم انجمن

 در کانون فیلم انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی مطرح شد 

علیرضا رییسیان:

پرونده هاوانا» را حتی در چند سینمای محدود امسال اکران می‌کنیم

علیرضا رییسیان گفت: با توجه به دریافت پروانه نمایش «پرونده هاوانا»، تمام تلاش‌مان را برای اکران این فیلم در سال‌جاری انجام خواهیم داد.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کارگردان سینما که شامگاه شنبه 25 خرداد پس از نمایش فیلم «پرونده هاوانا» در خانه سینما در جمع اعضای اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی سخن می‌گفت، ادامه داد: تمام توان‌مان را برای اکران «پرونده هاوانا» به کار خواهیم گرفت تا حتا اگر شده در چند سینما به طور محدود این فیلم نمایش داد.

او ادامه داد: از روزی که معلوم شده این فیلم پروانه نمایش گرفته است، به این نتیجه رسیدم که نباید اکران آن به سال آینده موکول شود. پس بنده طی یک جنگ جدی تلاش دارم تا این فیلم را امسال اکران کنم و هرگونه عقب‌نشینی از سمت من یا منتقدین محترم یا مخاطبان باعث می‌شود، آن جریان غالب این فضاها را اشغال کند. بنابراین در نظر داریم حتی در چند سینما این فیلم را به نمایش بگذاریم تا جریان غالب سینمای کنونی بیش از این، همه فرصت‌ها را در اختیار نگیرد چون اگر اینگونه پیش برود، بهتر است ما سینما را کنار بگذاریم و برویم کنار.

 جواد طوسی با اشاره به پیشینه آثار علیرضا رئیسیان گفت: آثار این فیلم‌ساز نشان می‌دهد، این رسانه برای او اهمیت دارد و به سادگی حاضر نیست تابع شرایط باشد. اگر به چهار فیلم قبلی رئیسیان توجه کنیم، متوجه ویژگی مشترک آثار او خواهیم شد که همان نگاه و حس کاملا تجربی در آثار رئیسیان است و این فاصله‌گرفتن از شیوه کلاسیک به معنی یک اجرای پرتکلف نیست. او سعی دارد ذائقه مخاطب امروز را تغییر دهد و به نظرم او در این زمینه موثر و تأثیرگذار بوده است.

 او با اشاره به وضعیت کنونی سینما، خاطرنشان کرد: حجم غالب آثار به نمایش درآمده ما منطبق با شرایطی شده است که قابل دفاع نیست. اگر وضعیت فیلم‌سازی ما به همین شکل ادامه پیدا کند، باید پرسید آیا آثاری مثل «پرونده‌ هاوانا» باز خلق خواهد شد یا فیلم‌ساز مجبور خواهد بود با شرایط توأما در حال تغییر خودش را وفق بدهد.

طوسی درباره سعی کارگردان در شیوه متفاوت روایت‌پردازی در این فیلم گفت: فیلم‌ساز در تعامل با فیلم‌نامه‌نویس این اثر، فیلم‌نامه‌ای متفاوت خلق کرده و بدون شعار، سعی کرده راوی حدیث نفس زمانه خودش باشد و یک دوره گذار را به تصویر بکشند و در این راه از روش‌های خاصی چون استرلیزه‌کردن جامعه شهری،‌ نمایش‌ گذر از سنت به مدرنیته بهره‌ برده است. دوره‌ای که بسیار آسیب‌پذیر است و درست طی نمی‌شود. اما در فیلم این دوران گذار به خوبی به تصویر کشیده می‌شود.

علیرضا رئیسیان نیز در ابتدای سخنانش با اشاره به عنوان فیلم «پرونده هاوانا» گفت: این فیلم در اواخر دوران خاتمی فیلم‌برداری شد، و به اکنون رسید. در این دوره فیلم درحال خواب و کما بود و امیدوارم پرونده فیلم به چند سال بعد کشیده نشود که کفاف عمرمان مشخص نیست 

در بخش دیگری از این جلسه رییس کانون کارگردانان سینما، به گفت‌وگوی چند روز پیش خود با ایسنا اشاره کرد و گفت: این حرکت کانون منتقدان بسیار پراهمیت است و همچنین یکی از دلایل اهمیت و جایگاه، کانون کارگردانان امروزه نیز در این است که یک رفت‌وآمدی در‌آن است و تأثیر متقابلی از ارتباط با شورای مرکزی و اعضا به وجود می‌آید و در تاریخ سینما هم ثبت شده که هرگاه منتقدان هم جدی به سینما نگاه کرده و نشانه‌ها را برای مردم آشکار کرده‌اند، مردم هم خوب به سینما توجه کرده‌اند و سینما جایگاه خود را پیدا کرده است.

او با اشاره به فیلم «پرونده هاوانا» توضیح داد: تولید این فیلم مشکلات و سختی‌های بسیاری برای من به همراه داشت ـ البته مثل سایر آثارم ـ اما ساخت این‌کار بیشتر از بقیه مشکل داشت. بخشی از فیلم قرار بود در هاوانا ساخته شود و کسانی که آن موقع پشت ساختن آن بودند می‌گفتند، مراحل ساخت فیلم در کوبا آسان‌تر است، اما این امکان هیچ‌وقت میسر نشد و یک‌سال بعد از فیلم‌برداری متوجه شدیم فاز دوم داستان در کوبا ادامه می‌یابد و یکی از بازیگران اصلی‌مان یعنی امین تارخ هم با فیلمی دیگر قرارداد داشت و گریمش را عوض کرده بود و ما تنها طی سه‌روز فرصتی که داشتم سعی کردم فیلم را جمع‌وجور کنم و آن را به پایان برسانیم.

او گفت: این فیلم در جشنواره فیلم فجر پرده، پرده به تماشای هیأت داوران رسید و درخواست من بود که فیلم داوری نشود، اما فیلم در دو رشته نامزد جایزه شد.

رییسیان در ادامه داد: «پرونده هاوانا» اولین فیلمی است که با شیوه خاصی از دالبی کار شده است و هنوز نسخه 35 کاملی از آن با صدای اصلی نداریم، اما امیدوارم «پرونده هاوانا» در نمایش عمومی به شکل طبیعی به نمایش درآید و من بتوانم رفتار تماشاگران را شاهد باشم.

کارگردان ریحانه تصریح کرد: هیچ‌چیزی در زندگی یک فیلم‌ساز ارزشی بیش از این ندارد که کارش دیده شود و او بفهمد که یک کار پرتره مبهم نکشیده است و اثرش به شکل کامل قابل رویت است.

جواد طوسی در ادامه نشست یادآور شد: وجه مشترک این فیلم با سایر آثار رییسیان این است که در روایت خود سعی دارد شاهد یک کشف و جست‌وجو باشیم و نوعی بیان مینی‌مالیستی در فیلم وجود دارد و نکته مثبت دیگر فیلم این است که به نگاه عاملانه تماشاگر و پیش‌فرض‌هایش صحه نمی‌گذارد.

به گزارش ایسنا، همچنین علیرضا رییسیان گفت: «پرونده هاوانا» سعی دارد ترجمه‌ای از دفاع از جریان روشنفکری باشد و فیلم می‌خواهد نشان بدهد، عدم حضور روشنفکران موثر و عدم توان رجوع به آراء آنان مسایلی را به وجود آورده است.

ریسیان در پایان گفت: در همه فیلم‌هایم شاهد نوعی مواجهه شخصیت در موقعیت‌ها هستیم و به هیچ‌وجه نتیجه‌گیری نمی‌کنم بنابراین پایان همه آثارم باز است و معتقدم ذهن مخاطب امکان تصمیم‌گیری در پایان اثر را دارد.

 در این نشست علاوه بر رییسیان، جواد طوسی ـ منتقد و کارشناس سینما ـ و کیوان کثیریان ـ منتقد سینما ـ نیز حضور داشتند.

  این گزارش در کارگزاران ۲۷ خرداد ۸۷

/ 0 نظر / 23 بازدید