گزارش ایسنا از جلسه نمایش و نقد تینار در کانون فیلم انجمن

کارگردان «تینار»:

این فیلم به دلیل ساختار مستندش موفق به حضور در جشنواره کودک نشد

 

مهدی منیری با بیان این‌که «تینار» به دلیل آن‌که ساختار مستندگونه دارد موفق به حضور در جشنواره کودک و نوجوان نشده است، گفت: برای جشنواره کودکی که بخش مستند ندارد، متأسفم.

 

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)؛ طی برنامه‌ای که بعدازظهر روز گذشته، شانزدهم شهریورماه از سوی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در خانه شهریاران جوان برپا بود، فیلم مستند «تینار» به نمایش درآمد و با حضور کارگردان، تدوینگر و مدیر تولید فیلم و کیوان کثیریان (منتقد) مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 

در این برنامه‌، مهدی منیری، کارگردان این فیلم درباره چگونگی شکل‌گیری این مستند عنوان کرد: طی تحقیقاتی که درباره مراسم آئینی مازندران انجام می‌دادیم، یکی از دوستان محلی این سوژه را پیشنهاد کرد. البته در ابتدا فکر می‌کردم این فیلم تنها بازتابی از سیاهی‌ها باشد اما بعدها، تصمیم گرفتم با به تصویرکشیدن زندگی گالش‌ها در کنار پسربچه فیلم (قاسم) آئین‌ها و شیوه زندگی این قوم را نیز به تصویر کشم.

 

او با بیان این‌که تصویربرداری این فیلم از بهار 85 آغاز شده، پایان کار فیلم‌برداری را در پاییز 86 دانست و درباره تدوین فیلم نیز گفت: تدوین این فیلم از بهار 86 آغاز شد و تا چندی پیش نیز ادامه داشت.

 

منیری درباره فیلم‌نامه این فیلم نیز خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه براساس فیلم‌نامه‌ای بسته کار نکردیم و همواره از مواردی که سر صحنه اتفاق می‌افتاد نیز استقبال می‌کردیم و در تمامی مدتی که تصویربرداری این فیلم انجام نمی‌شد، به کنکاش درباره وجوه دیگر زندگی این کودک و زندگی گالشی می‌پرداختیم.

 

منیری در ادامه، این مستند را نوعی مستند مردم‌نگار دانست و افزود: همواره سعی دارم در تمام کارهایم اصل صداقت را مورد توجه قرار دهم و حتا هنگامی که در پی پرداختی دراماتیک هستم سعی می‌کنم پا را از حقایق و واقعیات فراتر ننهم.

 

این کارگردان در مورد سختی‌های کار مستندسازی نیز عنوان کرد: هربار که فیلمی می‌سازیم با خود می‌گوییم که این آخرین فیلم است اما پس از مدتی دوباره به ساخت فیلم روی می‌آوریم.

 

او درباره مسایل مالی و درآمد این فیلم افزود: هیچگاه درآمد فیلم‌ها برایم اهمیتی نداشته و همین که این فیلم مورد توجه قرار گرفته برایم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

کارگردان «تینار» در پایان صحبت‌هایش نیز در پاسخ به سوالی که مبنی بر راهیابی این فیلم به جشنواره کودک و نوجوان مطرح شده بود، اظهار کرد: به حضور این فیلم در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان امید وافری داشتم. اما در کشور ما تنها یک جشنواره برای کودکان وجود دارد و آن جشنواره نیز بخش مستند ندارد و من برای چنین جشنواره‌ای اظهار تأسف می‌کنم.

 

معین کریم‌الدینی، تدوینگر این فیلم که از دیگر حاضران این نشست بود به حجم بالای راش‌های گرفته شده اشاره کرد و گفت: تدوین فیلمی که بیش از دوهزاردقیقه بود کاری مشکل بود، اما تصاویر بسیار هوشمندانه گرفته شده بود و همین مسئله مرا در امر تدوین یاری می‌کرد.

 

او همچنین به کاهش مدت زمان این فیلم پس از جشنواره فجر اشاره کرد و گفت: پس از جشنواره فجر، زمان این فیلم را نزدیک به 8 دقیقه کاهش داریم و همین مسئله مانع از طولانی شدن فیلم شد و درحال حاضر به نظر می‌آید زمان فیلم منطقی و مناسب است.

 

کریم‌الدینی در پاسخ به سوالی نیز که درباره موسیقی این فیلم مطرح شده بود، عنوان کرد: استفاده از موسیقی در فیلم‌های مستند، مانند راه رفتن بر لبه تیغ است و میزان کم یا زیاد آن هر دو صورت به فیلم لطمه می‌زند.

 

جعفری، مدیر تولید از برنامه اولیه گروه برای ساخت فیلمی کوتاه خبر داد.

 

به گزارش ایسنا، «تینار» که تاکنون سیمرغ بلورین بهترین مستند بلند جشنواره فجر، جایزه بهترین مستند انجمن منتقدان و نویسندگان سینما و جایزه بهترین مستند بلند جشن خانه سینما را گرفته است، داستان زندگی کودکی است که در جنگل‌های شمال کشور به تنهایی با چوپانی روزگار می‌گذراند.

 

اصل مطلب - ایسنا

/ 0 نظر / 10 بازدید