گزارش ایسنا و فارس از نمایش «عصر جمعه» در کانون فیلم انجمن منتقدان

کارگردان «عصر جمعه»:

 

نمی‌خواستم یک تابو اجتماعی را به تصویر بکشم

 

 

کارگردان «عصر جمعه» گفت: قصد به تصویر کشیدن یک تابو اجتماعی را نداشتم.

به گزارش خبرنگار ایسنا،نشست نقد و بررسی فیلم «عصر جمعه» روز گذشته در خانه سینما به همت انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی با حضور کارگردان فیلم، رویا نونهالی

و مهرداد صدیقیان بازیگران فیلم برگزار شد.

مونا زندی درابتدای سخنانش در خصوص شکل‌گیری فیلمنامه‌ی فیلم «عصر جمعه» توضیح داد: بعد از تحقیقاتی که در«زندان زنان» داشتم؛ متوجه شدم کودکانی در زندان‌ها به سر می‌برند که مجبورند به علت زندانی بودن مادرانشان در زندان به دنیا بیایند یا مدتی آنجا زندگی کنند. مورد دیگر تحقیقات درخصوص تعدی به یک دختر در غرب کشور بود، این ایده‌ها را با فرید مصطفوی درمیان گذاشتم و با ترکیب و تلفیق آنها، نگارش و جزییات فیلم‌نامه کار بوجود آمد.

زندی درخصوص چند پلان که به تضاد طبقاتی در فیلم می‌پردازد گفت: این چند صحنه به قصد مطرح کردن چنین مساله‌ای نبوده است، البته شاید در ناخودآگاه اینچنین بوده است، اما شخصیت فیلم (امید) با هر چیزی که با او سازگار نیست، سر تضاد دارد.

وی افزود: بعد از هر برون ریزی شخصیت، خشمی از او بروز پیدا می‌کند و به این طریق جنبه‌های مختلف آن دیده می شود.

زندی درخصوص ویژگی توزیع اطلاعات در فیلمنامه «عصر جمعه» هم مطرح کرد: بخشی که برای ما بسیار مهم بود دادن اطلاعات بود که به تدریج به بیننده دادیم و برای نیل به این هدف به تقسیم جزئیات در پرده‌های مختلف پرداختیم.

رویا نونهالی نیز درخصوص شیوه اجرای نقش‌اش در فیلم گفت: این حرف به‌صورت یک اصل درآمده است که بازیگری برای اجرای هر نقش مشخصی، به دنبال یک ما به ازای واقعی می‌گردد، اما من فکر می‌کنم از ویژگی‌های اصلی بازیگری، دیدن و دقت کردن در آدم‌ها، شیوه بیان و حتی توجه دقیق به میمیک چهره آنها است.

نونهالی درخصوص نحوه بیان دیالوگ‌هایش نیز گفت: آنچه همه به‌عنوان «مال خود کردن دیالوگ» از آن تعبیر می‌کنند، فقط شامل روان گفتن نمی‌شود. بلکه آوردن خرده دیالوگ‌ها هم بسیار مهم است. این کار باعث می‌شود دیالوگ‌های اصلی جذاب و گیرا شوند و این بدان مفهوم نیست که دیالوگ چیزی کم دارد، بلکه این امر جزء کارهای بازیگر است.

وی افزود: در کارکردن با زندی لذت بردم از اینکه او مثل فیلمسازان اولی به فیلمنامه نچسبیده بود.

مهرداد صدیقیان هم از نحوه‌ی انتخابش برای بازی در این فیلم سخن گفت.

به گزارش ایسنا، کارگردان «عصر جمعه» درخصوص عنوان فیلم هم گفت: هیچ معنی و دلیل خاصی پشت عنوان فیلم نیست و مخاطب را به زمانی که اتفاق اصلی فیلم رخ داده است ارجاع می دهد.

زندی در پاسخ به پرسشی درخصوص دیده نشدن برخی اتفاقات مهم داستان مطرح کرد: از ابتدا با فرید مصطفوی توافق کردیم که اتفاقات اصلی دیده نشوند و تنها ادامه و تاثیر بعدی‌شان به تصویرکشیده شوند.

وی درباره پایان بندی فیلم نیز گفت: قطار آخر فیلم با به تصویر کشیدن حرکت آن می‌گوید که این ماجرا همچنان ادامه دارد و علاوه بر رفتن سوگند به سمت خانواده‌اش، شاید به آمدن یک «سوگند» دیگر نیز اشاره دارد.

زندی در این نشست از زمان اکران عمومی «عصر جمعه» با وجود داشتن پروانه نمایش اظهار بی‌اطلاعی کرد.

 

 ---------------

 

گزارش فارس از نمایش و نشست «عصر جمعه» در کانون فیلم انجمن منتقدان؛

 

زندی‌حقیقی: به دنبال شکستن تابوهای اجتماعی در «عصر جمعه» نبودم

 

مونا زندی‌حقیقی کارگردان«عصر جمعه» در نشست نقد وبررسی این فیلم گفت: درست است که فیلم در خصوص یکی از تابوهای اجتماعی است اما اصلا به دنبال شکستن تابوها در این فیلم نبودم.   

 

به گزارش فارس، نشست نقد و بررسی فیلم «عصر جمعه» به کارگردانی مونا زندی‌حقیقی پس از پایان نمایش این فیلم در سالن اجتماعات خانه‌سینما با حضور این کارگردان، رویا نونهالی و مهرداد صدیقیان و منصور ضابطیان به عنوان مجری برگزار شد.

بر اساس این گزارش، زندی حقیقی در ابتدای این نشست با تشکر از انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی گفت: بسیار خوشحالم که بعد از تقریبا یکسال که خودم هم فیلم را ندیده بودم شرایطی پیش آمد که فیلم دیده شود و به همین دلیل از انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی که فعالیت دوباره کانون فیلم را با «عصر جمعه» آغاز کردند تشکر می‌کنم.

کارگردان «عصر جمعه» در ادامه در خصوص وضعیت نامشخص اکران این فیلم، اظهار داشت: در مورد شرایط اکران «عصر جمعه» اصلا خبری ندارم و هیچ‌گونه اطلاع دقیقی در این مورد به ما نمی‌گویند، اما موضوع مشخص این است که «عصر جمعه» پروانه نمایش دارد، اما وضعیت اکران آن نامشخص است.

وی افزود:جواب‌های من شاید خیلی درست و روشن نباشد چرا که شاید پخش کننده و ارشاد حرف‌های خاص خودشان را داشته باشند اما چیزی که که من می‌دانم و برایم اهمیت دارد، این است که «عصر جمعه» هنوز اکران نشده است.

زندی‌حقیقی در خصوص پرداختن به یک تابوی اجتماعی در فیلم خود و سعی در شکستن آن گفت: درست است که فیلم در خصوص یکی از تابوهای اجتماعی به نام تجاوز است اما اصلا به دنبال شکستن تابوها در این فیلم نبودم.

کارگردان «عصر جمعه» تصریح کرد: من پیش از ساخت این فیلم یک تجربه‌ای داشتم که در تحقیق بر روی زندان زنان دیدم که بچه‌ها نیز مجبورند با مادران خود در زندان باشند و همبازیان آنها کسانی هستند که ما حتی فکرش را هم نمی‌کنیم و به همین دلیل خیلی دوست داشتم این تجربه را به فیلم تبدیل کنم.

وی با اشاره به الهام خود از یک موضوع حقیقی برای ساخت این فیلم، افزود: من چند سال قبل یک مستندی ساخته بودم در مورد دختری به نام لیلا فتحی در خرم آباد بود که سه مرد به او تجاوز کرده و در گودالی رهایش بودند. با خانواده‌اش هم صحبت کرده بودم اما متوجه شدم چیز خاصی برای ساخت یک مستند را در اختیار ندارم و به همین دلیل، تصمیم گرفتم با تلفیق بار دراماتیک و یک قصه واقعی، این فیلم را بسازم، چرا که فکر می‌کردم بی‌انصافی است که نخواهیم در سینمای اجتماعی ایران این موضوع را نمایش دهیم.

زندی‌حقیقی همچنین با اشاره به کپی صفر به نمایش در آمده فیلم در این نشست، گفت: کپی امشب، کپی صفر فیلم است که یک اشکالاتی دارد که ما آنها را در کپی‌های نهایی فیلم برطرف کرده‌ایم... مشکلاتی مثل اسامی تیتراژ که در کوپه قطار نوشته می‌شود و در برخی جاهای فیلم اسمی از عمو قدیر برده می‌شود که کمی گنگ است اما در نسخه نهایی، این اسم کاملا واضح شنیده می‌شود.

وی ادامه داد: به طور کلی صداها اصلاح شده است و این کپی، کپی صفری است که شبانه‌روز بر روی آن کار می‌کردیم تا فیلم به جشنواره فجر برسد.

کارگردان «عصر جمعه» با در نظر پرداختن به اختلاف طبقاتی در این فیلم تصریح کرد: به هیچ عنوان مسأله من در «عصر جمعه» اختلاف طبقاتی نبود اما موضوع مشخص این است که امید بچه‌ای است که هز چیزی را که از خودش متفاوت‌تر است، نمی‌تواند تحمل کند و حتی منطق دزدی ماشین، خشمش است و تمام این کارها یک منطق علمی و روانشناسی دارد.

زندی‌حقیقی با اشاره به پراکنده شدن منطقی اطلاعات در خصوص شخصیت سوگند در طول فیلم، گفت: مسأله مهم برای ما این بود که می‌خواستیم اطلاعات پیوسته داده شود و تصمیم گرفتیم اطلاعات در مورد گذشته سوگند(شقایق) توسط خواهر او داده شود و به همین دلیل آنها را در طول فیلم تقسیم کردیم.

وی در خصوص فیلمنامه «عصر جمعه» اظهار داشت: فیلمنامه کاملا متعلق به فرید مصطفوی است اما طی کار باهم بر روی جزئیات تن مشورت می‌کردیم ضمن این که یکسری دیالوگ‌ها در طی کار تغییر کرد و حتی شخصیت سوگند توسط رویا نونهالی در اجرا بسیار متفاوت‌تر از فیلمنامه تصویر شد.

در ادامه این نشست، رویا نونهالی در خصوص نقش خود(سوگند) در این فیلم، گفت: نقش من،‌ همان چیزی است که دیده می شود بنابراین توضیح من، همان نقشی است که به تصویر کشیده شده و شما آن را می‌بینید.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم شاید حرف‌ها کمی تکراری شود چرا که از هر بازیگری که بپرسیم، همین‌ها را می‌گوید اما بازیگر برای یک نقش لزوما دنبال یک مابه ازا نمی‌گردد اما یکی از ویژگی‌های بازیگری، دیدن و بازهم دیدن است.

نونهالی افزود: در نتیجه این دیدن های مکرر است که باید خیلی چیزها را بشناسیم و باید برای ایفای یک نقش یکی از آنها را انتخاب کنیم.

به گزارش فارس، در ادامه این نشست، کارگردان «عصر جمعه» در خصوص چندگانگی پوشش‌های شخصیت سوگند در فیلم گفت: این یکی از مواردی بود که اتفاقا در فیلمنامه روی آن تاکید داشتیم و برای شخصیتی مانند سوگند به خصوص این دوگانگی خیلی زیاد است و اگر دقت کرده باشید، حتی گفت‌وگوهایی که همسایه‌ها در مورد او می‌کنند، نشان می‌دهد که این شخصیت مجبور است برای بقای خود دائما دروغ بگوید.

زندی‌حقیقی همچنین با اشاره به اهمیت شخصیت‌های فرعی برای او تصریح کرد: به طور کلی شخصیت‌های فرعی را خیلی دوست دارم و فکر می‌کنم آن چیزی که الزاما فیلم را جذاب می‌کند، شخصیت‌های اصلی من نیست چرا که اگر کاراکتر شخصیت‌های اصلی درست نشان داده شود، دیده می‌شوند اما این شخصیت‌های فرعی هستند که اهمیت دارند و شاید یکی از دلایلی که برای من این موضوع اهمیت دارد، تجربه کار با کیانوش عیاری است که کار بر روی جزئیات را برای من مهم کرده است.

«رویا نونهالی» نیز در خصوص قدرت بازیگر در برقراری ارتباط میان دیالوگ‌ها، گفت: گفتن دیالوگ تنها به این مفهوم نیست که فقط دیالوگ را روان بگوئیم. من فکر می‌کنم که سرصحنه این وظیفه بازیگر است که آن دیالوگ را ملموس کند و چه بسا آن به این مفهوم نیست که فیلمنامه چیزی کم دارد بلکه گاه بازیگر مجبور است که برای بهتر شدن حس خود، این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: ما قراری با مونا زندی حقیقی داشتیم که بر روی بعضی از دیالوگ‌ها بیشتر تمرکز کنیم تا من آنها را به خودم نزدیک کنم و قبل از این که به توافق نرسیم، جلوی دوربین نروم.

این بازیگر سینمای ایران تصریح کرد: مسأله جالب برای من این است که در دیالوگ‌هایی که بعد از فیلم چاپ می‌شوند، بازیگرها هم سهیم هستند اما فکر می‌کنم هر جمله‌ای که نوشته می‌شود، یک کسانی هستند که به این زبان صحبت می‌کنند و در نتیجه، برخی مواقع تغییر دیالوگ‌ها خیلی هم لزوم ندارد.

در ادامه نشست، مهرداد صدیقیان با اشاره به چگونگی ورود خود به بازیگری برای اولین بار با فیلم «عصر جمعه» گفت: من خیلی بازیگری را دوست داشتم و یک روز در روزنامه آگهی دیدم که برای یک فیلم سینمایی یک پسر بچه 15- 16 ساله می‌خواستند، البته من آن موقع 17 سالم بود که برای تست به دفتر آقای کوثری رفتم و دستیار خانم زندی، به من گفت که با شما تماس می‌گیریم.

وی ادامه داد: معمولا در دفاتر سینمایی زیاد می‌گویند که با شما تماس می‌گیریم و من هم فکر کردم این هم از همان «تماس می‌گیریم»ها باشد، اما بعد از چند روز زنگ زدند و گفتند که دوباره بروم و تست بدهم.

زندی حقیقی نیز با اشاره به چگونگی انتخاب صدیقیان، گفت: تست مهرداد خیلی خوب بود ضمن این که کاری کرد که خیلی شجاعت می‌خواهد، او زمانی که برای اولین بار آمد تست بدهد، ظاهرش خیلی متفاوت بود و موهای بلندی داشت درحالی که برای این نقش باید کاملا موهای خود را کوتاه می کرد که همزمان با همین ظاهر یک نقش به او پیشنهاد شده بود اما او قبول کرد که موهایش را کوتاه کند و من هم از این موضوع خیلی خوشم آمد و در ادامه، این بازیگر برای ایفای نقش امید در «عصر جمعه» انتخاب شد.

کارگردان «عصر جمعه» با اشاره به این که اگر قرار بود دوباره این فیلم را بسازد قطعا تغییراتی در آن ایجاد می‌کرد یا نه؟، اظهار داشت: یک صحنه‌هایی است که هر دفعه می‌بینم، چشمم را می‌بندم که زودتر رد شود، مانند صحنه‌ای که امید به خانه می‌آید و اتفاقی می‌شنود که فرزندی نامشروع است که این صحنه متأسفانه به نظر خودم هم خیلی رو است.

وی ادامه داد: البته ما بر روی این صحنه خیلی سعی کردیم که با شیوه متفاوت‌تری فیلمبرداری کنیم، اما دیدیم که هیچ راهی برای این موضوع وجود ندارد.

زندی حقیقی همچنین درخصوص صحنه‌های حذف شده برای امکان اکران عمومی افزود: صحنه‌هایی نظیر اذان، صحنه اپیلاسیون، صحنه‌هایی سیاهی که سوگند در مورد گذشته خود حرف می‌زند و چند صحنه دیگر برای امکان اکران عمومی حذف شده‌اند.

کارگردان «عصر جمعه» در خصوص پایان‌بندی فیلم نیز خاطرنشان کرد: در «عصر جمعه» به هیچ عنوان قرار نبود دوربین خودنمایی کند و به دنبال فرم‌ نبودم. حتی اگر قرار باشد دوباره فیلم را بسازم، اصلا شخصیت‌ها را تغییر نخواهم داد ضمن این که پایان فیلم از ابتدا همین بود و خودم این پایان را بسیار دوست دارم و به همین دلیل پایان دیگری را برای فیلم امتحان نکردم.

زندی حقیقی در خاتمه با اشاره به نحوه مشاوره رخشان بنی‌اعتماد گفت: ایشان در طول فیلمبرداری و حتی نگارش فیلمنامه درگیر کار و سفر بودند و نظری خاص در مورد کلیات فیلم نداشتند و دلیل قرار دادن نام ایشان به عنوان مشاور این بود که کارگردانان اول باید یک مشاور در فیلم داشته باشند و به همین دلیل و با موافقت خام بنی‌اعتماد، نام ایشان به عنوان مشاور ذکر شد وگرنه ایشان حتی یک‌بار هم فیلم را ندیده‌اند.

 

/ 1 نظر / 6 بازدید
سید علیرضا شمس نیا

سلام با یک عکس جالب ، صتدلی مادر زن ! زبان مادر شوهر ! زبان عروس ! در وبلاگ شـمـسـه منتظر پیام و نظرتان هستم .