جشن منتقدان - 20 - برومند- برزیده

در آستانه جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران؛

 

مرضیه برومند: نقد سینمایی، خود نیاز به نقد و آسیب شناسی دارد

 

کارگردان «شهر موش‌ها» گفت: منتقدان و نویسندگان سینمایی قادر هستند به سلیقه عمومی جهت بدهند اما در شرایط فعلی نقد نوشتار سینمایی، خودش نیاز به نقد و آسیب‌شناسی دارد.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، مرضیه برومند کارگردان سینمای تلویزیونی با بیان این مطلب افزود: منتقدان وظیفه مهمی در سینما برعهده دارند و وظیفه آنها همه از خالقان آثار سینمایی است و طبیعی است با آگاهی بخشی و نقش روشنفکرانه باعث ارتقای سطح سلایق عمومی و جهت‌دهی آنها شوند.

وی ادامه داد: نقد نوشتار سینمایی اکنون، خودش هم نیاز به آسیب‌شناسی دارد و منتقدان و نویسنده را باید با خودشناسی و با درک جایگاه تاثیرگذار خود، به نقد چشم‌انداز نقد در سینمای ایران، بپردازند.

این کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به آسیب‌هایی که در حوزه نقدهای سینما و تلویزیون وجود دارد خاطر نشان ساخت: منتقدان باید با علم به منزلت و شأن اجتماعی و رسالت مهمی که برعهده دارند با رویکردی عادلانه و واقع‌بینانه به مقوله نقد نگاه کنند.

برومند یادآور شد: در شرایط کنونی، اغلب منتقدان مصاحبه کننده هستند و نقد درست کمتر نوشته می‌شود.

به اعتقاد این کارگردان سینما، شایسته است منتقدان و نویسندگان با حفظ مشی ژورنالیستی گرفتار موج‌ها نشوند و منصفانه و واقع‌بینانه، با نگاهی جامع و فراگیر به ارزیابی آثار بپردازند.

 

 

====

 

برزیده: رفاقت و باندبازی نباید مانع نقد درست و اصولی شود

 

کارگردان فیلم «دکل» گفت: شایسته است منتقدان و نویسندگان سینمایی در نقد و نقادی و تحلیل آثار سینمایی تخصصی‌تر برخورد کنند.

 

به گزارش روابط عمومی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، عبدالحسن برزیده کارگردان سینما در آستانه برگزاری جشن منتقدان و نویسندگان سینما با بیان این مطلب افزود: اساسا نقد و تحلیل باعث رشد و اعتلا و پیشرفت می‌شود البته، ممکن است آن نقشی که من برای جریان نقد قائل هستم با آنچه تاکنون وجود داشته فاصله زیادی داشته باشد، ولی همین مقدار هم تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: توقع می‌رود که منتقدین در برخورد با آثار تخصصی عمل کنند. اگر شخص منتقد به گونه‌ای علمی برخورد کند می‌تواند ریشه‌های روان‌شناسی و هنری آن اثر را نه تنها به فیلمساز که به مخاطبان هم نشان دهد.

برزیده با بیان اینکه کار منتقد، نشان دادن، بیرون کشیدن و تبیین الهامات اثر هنری است خاطرنشان ساخت: برای همین است که وقتی بیست فیلم از یک فیلمساز را می‌بینم متوجه می‌شویم که آن فیلم‌ها متعلق به اوست چون آنچه خلق شده رگه‌هایی از کارگردان در وجود اوست اما من فیلمساز نمی‌توانم این رگه‌ها را تفکیک کنم.

کارگردان فیلم‌های دکل و پرواز خاموش اظهار داشت: منتقدان سینمایی اثر هنری را نه تنها به شخص خالق اثر که به مردم و مخاطبان وسیع‌تر می‌توانند بشناسانند و ظرفیت‌های محتوایی و قابلیت‌های اثر را نشان دهند.

وی با بیان اینکه منتقد نباید اجازه دهد رفاقت و باندبازی مانع نقد درست و اصولی شود، اضافه کرد: من بارها دیده‌ام بعضی از منتقدان به دلیل علاقه به یک فیلمساز و آثارش نمی‌خواهد با اثر بد تولید شده توسط آن فیلمساز برخورد کنند و از زیر باز مسئولیت شانه خالی می‌کنند و یا با توجیهات مختلف بدی‌های فیلم‌ها را رفع و رجوع می‌کنند.

برزیده نگاه تخصصی و رویکرد علمی، پرهیز از ملاحظات و جسارت را نیاز منتقدان عنوان کرد.

/ 0 نظر / 9 بازدید