گزارش اعتماد و ایسنا از جلسه نقد و بررسی فیلم های کوتاه شهرام مکری

 

کوتاه اما تماشاگرپسند

هفته گذشته ( ۴ خرداد) سه فیلم کوتاه از شهرام مکری درکانون فیلم انجمن منتقدان خانه سینما به نمایش درآمد. در این جلسه فیلم های «توفان سنجاقک» و «محدوده دایره» به همراه فیلم کوتاه «آن دو سی» برای اولین بار به نمایش گذاشته و سپس جلسه نقد و بررسی آنها برگزار شد 

در این جلسه شهرام مکری گفت؛ هرچند هنگام فیلمسازی هیچ موضوعی به اندازه خود سینما برایم مهم نیست، اما همیشه به مخاطب هم فکر کرده و تلاش کرده ام تماشاگر خود را از دست ندهم.

این فیلمساز که در جلسه نقد و بررسی فیلم هایش در خانه سینما سخن می گفت، ادامه داد؛ هنگامی که تصمیم گرفتم فیلمساز بشوم، طرفدار فضای شاد بودم و در «توفان سنجاقک» هم تلاش کردم، فضای شادتری را به تماشاگر منتقل کنم اما اکنون حس می کنم خودمان را پشت نوعی تظاهر به خوشحالی پنهان می کنیم بنابراین ترجیح می دهیم تصویری شادتر از واقعیات تلخ ببینیم. او در عین حال گفت؛ اما حس می کنم نمی توانم خیلی راحت برخورد کنم با این حال وقتی سراغ ساخت فیلم بلند رفتم، فکر کردم مهم است که فضا را قدری شادتر جلوه بدهم اما فیلم کوتاه را شخصی تر دنبال کنم. او با یادآوری گرایش به سینمای روشنفکرانه در سال های گذشته خاطرنشان کرد؛ زمانی فکر می کردم، سینما یعنی تارکوفسکی و فلینی اما مدتی بعد گرایش های دیگری حاکم شد و عده یی طرفدار سینمای سرگرم کننده شدند که هرچند این گرایش جدید درست بود اما از آنجا که در تریبون درستی گفته نشد و افراط کاری در آن هم پدید آمد، این بار از این سر پشت بام در حال سقوط کردن هستیم و به عنوان یک فیلمساز دیگر تحمل این لودگی برایم سخت است.

شهرام مکری درباره نگاهش به دو فیلم «فیل» و «تایم کد» توضیح داد؛ اگر در تیتراژ نام این دو فیلم عنوان شده است به حساب صداقت من نگذارید؛ چرا که هنگام ساخت این فیلم ها به فضای این دو فیلم بسیار نزدیک بودم و فکر کردم می توانم میان این دو فیلم با ایده ذهنی خودم و تماشاگر پیوند بزنم البته چیزهایی را به این دو فیلم اضافه کردم.

 

 روزنامه اعتماد ١٩ خرداد ٨٧

 

 

 

=====

 

شهرام مکری:

همیشه به تماشاگر فکر کرده‌ام

 

شهرام مکری گفت: هرچند هنگام فیلمسازی هیچ موضوعی به اندازه‌ی خود سینما برایم مهم نیست، اما همیشه به مخاطب هم فکر کرده و تلاش کرده‌ام تماشاگر خود را از دست ندهم.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این فیلمساز که عصر روز گذشته ـ 4 خرداد ماه ـ در جلسه‌ی نقد و بررسی فیلم‌هایش در خانه‌ی سینما سخن می‌گفت، ادامه داد: هنگامی که تصمیم گرفتم که فیلم‌ساز بشوم، طرفدار فضای شاد بودم و در «طوفان سنجاقک» هم تلاش کردم، فضای شادتری را به تماشاگر منتقل کنم. اما اکنون حس می‌کنم خودمان را پشت نوعی تظاهر به خوشحالی پنهان می‌کنیم بنابراین ترجیح می‌دهیم تصویری شادتر از واقعیات تلخ ببینیم.

 

او در عین حال گفت: اما حس می‌کنم نمی‌توانم خیلی راحت برخورد کنم بااین حال وقتی سراغ ساخت فیلم بلند رفتم، فکر کردم مهم است که فضا را قدری شادتر جلوه بدهم، اما فیلم کوتاه را شخصی‌تر دنبال کنم.

 

او با یادآوری گرایش به سینمای روشنفکرانه در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: زمانی فکر می‌کردم، سینما یعنی تارکوفسکی و فلینی، اما مدتی بعد گرایش‌های دیگری حاکم شد و عده‌ای طرفدار سینمای سرگرم‌کننده شدند که هرچند این گرایش جدید درست بود، اما از آنجا که در تریبون درستی گفته نشد و افراط‌ کاری در آن هم پدید آمد، این بار از این سرپشت بام درحال سقوط‌کردن هستیم و به عنوان یک فیلمساز دیگر تحمل این لودگی برایم سخت است.

 

شهرام مکری درباره‌ی نگاهش به دو فیلم «فیل» و «Time cocle» توضیح داد: اگر در تیتراژ نام این دو فیلم عنوان شده است به حساب صداقت من نگذارید، چرا که هنگام ساخت این فیلم‌ها به فضای این دوفیلم بسیار نزدیک بودم و فکر کردم می‌توانم میان این دوفیلم با ایده‌ی ذهنی خودم و تماشاگر پیوند بزنم البته چیزهایی را به این دوفیلم اضافه کردم.

 

به گزارش ایسنا، دراین جلسه که به همت کانون منتقدان و نویسندگان سینمایی برگزار شده بود، شاهین امین یکی از اعضای این کانون گفت: فیلم‌های شهرام مکری بسیار جدی هستند و به هیچوجه خسته‌کننده و شلخته نیستند، فکر منسجم و پرانرژی هم از دیگر نقاط قوت این فیلم‌هاست.

 

رامتین شهبازی، دیگر عضو این کانون هم با ارائه‌ی سخنان کوتاهی گفت: از آنجا که فیلمسازان فیلم کوتاه امکان نمایش عمومی آثارشان را پیدا نمی‌کردند، خودشان سازنده‌ و تماشاگر آثارشان بودند اما شهرام مکری در آثارش ارتباط با تماشاگر را فراموش نمی‌کند ضمن این‌که مدیوم سینما را به‌خوبی می‌شناسد و رعایت می‌کند و در تمام فیلم‌های او گرافیک وچند فضا‌بودن داستان به‌خوبی رعایت شده است.

 

در این جلسه شاهین امین نیز گفت؛ فیلم های شهرام مکری بسیار جدی هستند و به هیچ وجه خسته کننده و شلخته نیستند؛ فکر منسجم و پرانرژی هم از دیگر نقاط قوت این فیلم هاست. رامتین شهبازی هم با ارائه سخنان کوتاهی گفت؛ از آنجا که فیلمسازان فیلم کوتاه امکان نمایش عمومی آثارشان را پیدا نمی کردند، خودشان سازنده و تماشاگر آثارشان بودند اما شهرام مکری در آثارش ارتباط با تماشاگر را فراموش نمی کند ضمن اینکه مدیوم سینما را به خوبی می شناسد و رعایت می کند و در تمام فیلم های او گرافیک و چند فضا بودن داستان به خوبی رعایت شده است.

/ 0 نظر / 17 بازدید